Monday 8 February 2016

Visitor from Egypt

Not Egyptian but Malaysian.

Wilkommen Umi, Syahira, Anati & Fauzan!

Member2 MRSM Kepala Batas yang belajar di Mesir datang melawat aku di Nürnberg Jumaat lepas. Means a lot to me. Mana taknya orang asyik tak nak datang Nürnberg je. Nürnberg isn't lame, ok.
Kebetulan hari diorang datang tu hari last paper aku untuk semester ni. Pandai betul korang pilih timing.

Betul2 aku habis exam, terus aku bergegas pergi jemput diorang di ZOB Nürnberg. Nasib baik la ZOB Nürnberg ni depan Main Station je. Takde la serabut mana nak tukar2 U-Bahn or Tram. Alhamdulillah tak la lama mana diorang menunggu. Masa aku sampai tu bus diorang baru je bertolak balik.

First stop diorang dekat rumah aku. Kat situ aku suruh diorang letak beg, makan sandwich hotdog express yang aku buat then solat sebelum keluar balik untuk berjalan. Then kitorang ke Asrama St.Peter untuk ambil kunci bilik student lelaki untuk Fauzan duduk bermalam kat situ. Takkan la nak duduk serumah dengan budak2 perempuan kan. Dah settle hal bilik tu semua, terus kitorang ke Documentation Centre Nazi Party Rally Ground atau kitorang sebut Doku Zentrum kalau nak jimat air liur.

Kitorang spent masa lebih kurang 2 jam dalam ni. Dengan entrance fee 3€ untuk pelajar, setiap orang akan dapat audio guide. Audio guide ni la yang banyak membantu disebabkan semua text yang ada kat situ adalah dalam bahasa jerman.

Dokumentationszentrum Reichsparteitagsgelände Doku Zentrum Documentation Centre Nazi Party Rally Ground
Audio guide besar gedabak

Dokumentationszentrum Reichsparteitagsgelände Doku Zentrum Documentation Centre Nazi Party Rally Ground





Selesai melawat Doku Zentrum, aku bawa diorang ke old town Nürnberg. Destinasi pertama yang aku bawa adalah ke Kaiserburg. Disebabkan kitorang ke sana agak lewat, pintu utama dia dah pun ditutup. Yang terbuka hanyalah laluan belakang. Alhamdulillah dapat la tengok sunset dari castle atas bukit.

kaiserburg nürnberg imperial castle nürnberg old town Altstadt

Then kitorang berjalan ke bawah menuju ke Hauptmarkt. Memandangkan Schöner Brunnen masih dalam kerja2 pembaikan, tak dapat la diorang nak bergambar kat situ. Route kitorang di Altstadt bermula dari Kaiserburg menuju ke Haupmarkt, kemudian merentas Museumsbrücke dan seterusnya ke Lorenzkirche. Dari Lorenzkirche, aku bawa diorang berjalan2 sekitar shopping district di Nürnberg.

Esoknya aku bawa diorang berjalan2 di Munich - Ronda2 sekitar Karslplatz Stachus, Marienplatz, Odeonplatz dan Hofgarten.

Sarapan sebelum ke Munich


Harap2 korang puas hati berjalan2 di Nürnberg.

No comments:

Post a Comment

Web Analytics