Wednesday 8 July 2015

Oh My English! or Deutsch!

Ok, bukan nak cerita pasal rancangan Astro tu. Nak cerita pasal English aku.

Kelmarin aku ada tolong sorang budak USA ni di Pasaraya Rewe berdekatan rumah. Mula terdengar la yang dia bercakap dengan cashier dalam bahasa Inggeris. Aku punya otak mula la menggedik bajet2 Detective Conan
"Dia ni mesti baru sampai Jerman"

Nak jadi cerita, bila dia nak bayar barang2 rumah dia, kad debit and credit dia jammed. So aku offer la bayarkan dulu. Mula2 dia tolak tapi aku cakap kat dia yang dia beli barang penting untuk masak macam daging minyak bawang bagai, jadi kalau dia tak beli mesti dia tak makan malam ni. Dia pun terima la offer aku untuk bayarkan. 

So aku borak la sikit2 dengan dia dalam bahasa Inggeris. Mula2 tu okay dan lancar je aku borak. Ntah kenapa bila aku jumpa dia esok masa dia nak bayar balik kat aku tu. bahasa Inggeris aku ke laut. Dah jadi rojak Jerman-Inggeris yang dah basi. Buruk bebenor bunyinya. Dah bila jadi macam ni, aku automatik jadi gagap. Contoh :

"There is dieser Shop named Kik an this road. You just walk straight dieser Rich.. way."

Tahniah Nad!
Jerman kau bukan bagus mana pun. Tengok2 English kau pun hancus.

Gif credit to hiraito

Macam mana nak betulkan ni? Aku kat rumah layan lagu Inggeris kot, Tengok cerita pun The Big Bang Theory, Criminal Minds dan Supernatural. Cerita jepun pun dah kurang dah tengok.

Otak aku dah confius~

No comments:

Post a Comment

Web Analytics