Thursday 29 May 2014

Kepoh : "B@b! Punya Cadbury"

Walaupun ada aku ada Facebook, kadar ketersampaian sesebuah berita dari Malaysia kepada aku adalah sangat slow. Sebagai contoh, semalam aku tak faham awat la rakyat marhaen Perak patriotik bebenor dok post gambar bendera perak. Hari ni baru aku tahu yang rupa-rupanya Sultan Perak mangkat. Innalillah.

Sebelum tu, penuh News Feed aku dengar kemarahan member terhadap Cadbury. Member aku kata ada DNA babi dalam 2 product coklat Cadbury. Aku pun terkejut! sebab coklat Cadbury tu macam coklat kegemaran Malaysia. Tapi aku lega juga sebab aku dah lama tak makan coklat kat Malaysia. Sejak tingkatan 5 lagi. Bajet matang. Aku start makan coklat balik pun dekat Jerman ni. Sebab nafsu yang tak tertahan melihat setiap pasaraya ada satu rak besar khas untuk coklat semata-mata. Kalau tengah ada Rabatt tu, coklat yang besar tu harga dia €1 je! Memang memborong bawak balik Malaysia la.

OK. Aku bukan nak cerita pasal coklat. Aku nak cerita pasal orang. Alhamdulillah buat masa ni, komen2 tak masuk akal tentang isu DNA Porcine dalam coklat Cadbury tak keluar dari mulut kawan2 aku. Yang sedihnya, komen2 sedemikian rupa keluar dari wakil2 NGO Islam yang dikatakan "mewakili suara penganut agama islam di Malaysia". Beberapa hari lepas aku tengok video kat YouTube yang seorang wakil NGO ni menyuruh Cadbury bayar kos cuci darah umat islam kat Malaysia! Ini over.

Wakil NGO ni bercakap kesan coklat yang tercemar dengan porcine ni daripada 2 aspek - Psikologi dan Fizikal. Dia quote perumpamaan famous " We are what we eat". Katanya, benda haram yang kita makan tu dah jadi darah daging kita. Secara tak langsung kita jadi malas solat, malas nak beribadah. paling tak boleh tahan, dia kata "Silap2 haribulan muka kita pun dah nampak sebiji macam khinzir". Dari segi fizikal, dia kata kalau boleh dia nak suruh Cadbury pergi research lab mana2 dan bayar kos tukar/cuci darah umat islam kat Malaysia. Kemudian seorang wakil NGO yang lain pula kata dia menangis kerana terberi anaknya makan coklat yang tercemar tersebut.

We are what we eat.
Pada pendapat aku, perumpamaan ni membawa dua maksud- aspek kesihatan dan rohani. Pada yang aku faham, kalu dari segi kesihatan fizikalnya, perumpamaan ni membawa maksud : Kalau makanan yang kita telan tu tak sihat, maka tak sihatlah badan. kalau dari segi rohaninya pula, Hadis ke-10 (daripada hadis 40) pun ada mention kalau kita makan makanan yang haram DENGAN SENGAJA, doa susah nak makbul. Tapi dalam isu chocolate cadbury ni kita tak tahu, kita tak sengaja. Aku tak setuju la bila dia kata kita dah termakan coklat yang ada babi, nanti kita jadi malas beribadah. Kalau dah memang sejak azali malas, tak payah nak salahkan babi. Kadang2 orang yang revert, yang dulu sememangnya makan pork lagi rajin nak bangun solat dari kita yang tak pernah nak sentuh pork ni. Kita tak payah beria nak menyalahkan khinzir atas sebab kekurangan kita

Mak Cik A : Kau tahu, anak aku dah malas nak bangkit subuh. Ni mesti sebab makan coklat Cadbury yang dapat kat kenduri hari tu.

Cuci/tukar Darah
Secara tetibe semua jadi kisah apa yang ada kat dalam darah daging kita yang termakan coklat cadbury ni. Kita sensitif sungguh bila dengar perkataan babi/khinzir/pork. Dan secara automatiknya, semua orang akan tahu yang benda alah tu haram. Dah tu, yang merokok tu, yang sara keluarga dengan makan duit rasuah tu, yang tak tutup aurat tu tak pernah pulak nak kisah. Yang tu pun patutnya semua orang tahu sememangnya haram. Patutnya secara automatik perkataan Haram yang keluar daripada mulut kita ni bila orang sebut Rokok/Rasuah/Tak tutup Aurat.
Islam tu mudah. Kita bukan sengaja dok pi telan porcine tu. Kita tak tahu. Yang dok rumitkan keadaan cakap pasal tukar/cuci darah la, kumur2 dengan air tanah la pasai pa? Aku tak tahu la berapa kali aku perlu tekankan yang Islam tu mudah. Kalau sungguh la ajaran islam kata macam tu, payah la orang nak revert to islam, nak kne cuci/tukar darah bagai. Dalam Al-Qur'an pun ada cakap berkenaan hal tak sengaja atau tak tahu ni :


Boikot Cadbury
Aku tak dapat nak nafikan yang agak susah untuk Cadbury berniaga di Malaysia selepas isu porcine dalam coklat ni. Orang islam sangat particular dengan makanan halal. Mungkin dua produk je yang tercemar, tapi bila kita dah was2 kat produk2 yang lain, memang kita tak makan dah. Dah syubhah. Tapi dalam korang sibuk nak boikot Cadbury ni kan, alang2 aku nak juga ajak korang boikot Starbucks, Nestle, McDonald dan produk2 yang berkaitan dengan Israhell ni. Kadang2 aku malu tengok orang2 kat eropah ni sangat bersemangat melaksanakan kempen Boycott, Diverse and Sanction terhadap barangan Israhell ni. Diorang yang bukan islam ni lagi sedar. Umat islam kita kat Malaysia pulak seronok enjoy Green Tea Frappiato dari Starbucks. Mama aku pun cakap dia nak boikot produk Cadbury. Dan aku pun mention benda yang sama : Boikot produk Israhell sekali. Tak tahu mana lagi barangan keluaran Israhell? Nah, tekan link ni.

Isu Cadbury buat aku sedar satu benda. Kita tak boleh amalkan agama ikut suka kita yang mana best. Babi haram kita ambil, rasuah haram kita buat tak endah.

4 comments:

  1. hi there...feelin soo cool reading ur blog. R u study in Germany? wish I coud visit this country someday....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi! Thanks. Yup, right now I'm studying in Germany. If you get the chance to visit Germany, please do tell me, I could be your tour guide!

      Delete
  2. haha...many Malaysians are like that...love your point of view, anyway

    ReplyDelete

Web Analytics