Wednesday 26 February 2014

Kepoh : Kesian Cikgu

PBS atau Pentaksiran berasaskan Sekolah.
Topik hangat sekarang ni. Selain daripada PRK Kajang dan Isu air selangor. Hahahahaha

Banyak benda yang aku google pasal PBS ni. Dan info yang aku dapat banyak datang daripada luahan hati seorang guru/anak2 cikgu. Aku rasa cikgu adalah orang yang paling memahami situasi guru-ibu bapa. Lagi2 bila ibu bapa tu berperangai hampeh. Sebab cikgu tu sendiri adalah kedua2nya : seorang guru dan ibu bapa..Ok berbalik kepada PBS, apa yang aku boleh simpulkan kat sini lepas baca bermacam2 luahan hati seorang cikgu adalah PBS itu menyusahkan guru.

Tak. Aku bukan anti-PBS. Aku tak pernah anti benda yang buat pelajar jadi tak exam-oriented i.e lifelong learning. Aku tak nafikan aku dulu sangat exam-oriented. Lagi2 bila pelajar dibahagikan ikut keputusan peperiksaan. Memang masa tu otak asyik fikir yang next exam aku kena dapat straight As or or Dean's List. Adalah sangat bagus aku rasa masa mula2 Kementerian memperkenalkan PBS. Tapi masalah terbesar dia adalah tak efisen dalam mengumpul data pelajar.

Orang mungkin cakap "Alah minah ni. Bukan cikgu tapi condemn lebih2." Sebab aku sayang cikgu la aku nak bangkitkan isu ni. Point pertama yang aku terkejut adalah Setiap pelajar kena ada fail sendiri untuk kumpul maklumat dan hasil kerja pelajar. OMG, fail sendiri setiap sorang. Banyaknya kertas nak kena pakai. Maka banyak la juga ruang yang diperlukan untuk simpan fail2 ni. Banyak la juga duit yang diperlukan untuk beli fail dan Kertas. Boleh bayang tak macam mana fail tu. Confirm tebal! Ok, sekarang darab dengan bilangan pelajar Tingkatan 1-3. Serious banyak! Kat sini aku nampak 2 jenis pembaziran : wang dan sumber alam aka kertas.

Point kedua adalah betapa hampehnya system data online PBS. Aku banyak baca status cikgu2 sekolah atau kawan2 (yang maknya cikgu) pasal system ni. Cikgu berjaga malam, anak kesian tengok mak. Website asyik hang menyebabkan banyak data yang perlu dimasukkan berulang kali sebab tak sempat save. Agak2 siapa la yang buat system ni? Dia tak fikir ke online trafic akan datang dari seluruh cikgu seluruh Malaysia. Aku harap pihak Kementerian kaji lebih sikit sebelum laksanakan apa2 dasar pendidikan. Persiapkan kelengkapan yang cukup untuk memudahkan kesemua pihak yang terlibat.

Pasal cikgu kena stay up tu ak rasa memang tak patut. Cikgu pun manusia juga, ada keluarga, perlu rehat. Aku tak hairan kalau nanti ada cikgu yang malas nak kisah pasal semua ni, cikgu yang keletihan melampau. Tanpa PBS ni pun kerja cikgu dah banyak. Kelas tambahan lepas sekolah, guru penasihat aktiviti kokurikulum, latih budak2 wakil sekolah, uruskan event sekolah. Without any extra payment. Sebab tu aku respect cikgu. Sebab tanpa cikgu macam ni, zaman sekolah mungkin tak semanis yang kita pernah lalui. Cuba bayar kalau cikgu mengajar lepas tu balik. Takkan ada hari sukan sekolah, sambutan kemerdekaan dll. Mesti tak adanya kita teringat2 sekolah.

Akhirnya aku harap Kementerian akan lebih menghargai cikgu-cekgi. Sebab cikgu ni adalah orang paling penting dalam masyarakat. Kerana tanpa cikgu2 ni, orang kat kementerian tu mungkin tak akan ada idea nak buat PBS. Kerana tanpa cikgu2 ni, kita tak jadi kita yang sekarang (Doctor, ahli politik, jurutera etc). Mungkin akan datang, Kementerian boleh tanya pendapat cikgu2 yang mengajar pasal apa2 perancangan. Sebab yang nak jalankan apa2 plan pun cikgu2 ni juga.

Tu je yang aku nak cakap. Mungkin point aku macam hampeh juga. Kejap2 masuk topic lain. ADHD agaknya aku ni. Just my own way to show how deeply concern I am about this PBS thingy.


No comments:

Post a Comment

Web Analytics